Ako slovenské gazdinky fušujú Cheesecake a ako ho správne pripraviť?

S obrovskou popularitou tohto amerického dezertu sa po internete šíria aj jeho rôzne alternatívy, ktoré však s originálom nemajú nič spoločné. Preto som sa ako jeho fanúšička rozhodla napísať o najčastejších omyloch pri jeho pečení a zdieľať autentický recept ako pripraviť originál New York style Cheesecake. Na konci článku nájdete môj recept.

Po prvý krát som tento koláč ochutnala v roku 2011 a odvtedy som ho mala nespočetne veľa krát z rôznych reštaurácií, najznámejšou z nich je asi The Cheesecake Factory, kde sa na ich pečenie špecializujú, takže presne viem, ako má chutiť a vyzerať.

Originál New York style Cheesecake je mierne náročný na prípravu. Prvý krát som sa ho snažila pripraviť v roku 2012, no neúspšne.

Na slovenskom internete koluje mnoho verzií tohto dezertu. Väčšina autoriek týchto receptov buď originál Cheesecake nikdy nemala, prípadne si ingediencie upravili podľa obsahu chladničky. Skúste ísť do Talianska a povedať im, že Tiramisu pripravujete z bryndze. Áno, viem, uvádzam extrémny príklad, no niektoré recepty, ktoré som videla, zachádzajú až do takýchto extrémov. Už teraz chcem napísať, že Cheesecake NIE JE tvarohový koláč.

Čo je za týmto fenoménom falošných cheesecakov? Za prvé, je to finančná dostupnosť. Cheesecake nie je lacná záležitosť, príprava jedného koláča stojí asi 13€. Rovnako je to aj pri Tiramisu, preto tieto recepty doma nepripravujeme každý víkend, ale iba raz za čas. S mojou mamou sme skvelé duo, ona sa špecilaizuje na originál talianske Tiramisu (ktoré obsahuje Mascarpone, nie tvaroh) a ja sa špecializujem na Cheesecake. Ani jedna si netrúfame na recept tej druhej, no kedže už vyše pol roka nie som na Slovensku, v blízkej budúcnosti si naše skúsenosti určite vymeníme, ja sa pokusím o Tiramisu a ona o Cheesecake. Druhým dôvodom existencie týchto falošných Cheesecakov je fakt, že sú veľmi trendy a kto nechce na Vareche vyzerať trendy? Čitateľky prepáčia, hlavne keď im to nezaťaží peňaženku.

Tu by som chcela uverejniť asi najextrémnejšie recepty (číslo 6 je asi najlepšie), ktoré som na tému Cheesecake našla a s týmto dezertom nemajú spoločné nič.

1.Čokoládový nepečený Cheesecake

1

Cheesecake sa pečie a originálny recept neobsahuje tvaroh.

2. Cheesecake

2.png

Autorka používa tvaroh a Mascarpone. Mám aj vážne pochybnosti o tom, či tento rez naozaj pochádza z archívu autorky alebo je to fotografia stiahnutá z internetu.

3. Jednoduchý karamelový lahodný cheesecake

4.png

Recept odkazuje na použitie Ricotty, Mascarpone a Salco (!).

4. Výborný citrónový cheesecake

5.png

Opäť kombinácia tvaroh + mascarpone.

5. Nepečený čokoládový cheesecake

6.png

Kombinácia tvaroh + šľahačková smotana!

6. Expresne rýchly cheesecake

7

Teraz sa podržte, “expresne rýchly” Cheesecake obsahuje nasledovné: múčny základ korpusu, tvaroh, puding a piškóty!!! Toto nemá s cheesecakom nič spoločné!

7. Jednoducho Chesecake

8

Z foto ani neviem ako toto pomenovať a už keď recept začína slovami “Kedže doma máme radi tvarohové koláče…”, viete, že ste na zlej adrese.

***

V náročnosti na prípravu cheesecaku by som ho ohodnotila na 3/5, teda niekde v prostriedku. Môj prvý pokus dopadol katastrofálne, pretože som ho robila vo vodnom kúpeli a forma so sponou, ktorú som zabalila do alobalu, prepustila vodu a celý koláč kompeltne nasiakol vodou.

Pokus číslo dva nasledoval na jar roku 2016, pred prípravou som si prečítala množstvo článkov o tom, ako sa Cheesecake správne pripravuje, aby som neurobila chybu. Výsledok bol neuveriteľný a dopadol tak, že by som ho mohla predávať priamo v New Yorku.

Ospravedlňujem sa, ale už pol roka som ho nepripravovala, takže momentálne žiadne foto nemám, možno ak ho budem nabudúce pripravovať, tak fotky doplním, zatiaľ budem používať fotografie z internetu.

Takže, tu sú základné kroky k príprave profesionálneho originálneho Cheesecaku:

Nezanedbajte korpus

Do korpusu môžete použiť akékoľvek sušienky. Ja som automaticky siahla po Maríne, ale použiť sa dajú akékoľvek sušienky, ktoré sa dajú ľahko rozdrviť. Pri tvarovaní korpusu je najlepšie pužiť pohár, ktorým zatlačíte na sušienky tak, aby sa po dopečení a nakrájaní nerozpadli.

Izbvá teplota je základ

Viem, že pre každého je lákavé, aby bol každý koláč “super rýchly” alebo “expresný”. V prípade Cheesecaku to tak nefunguje a je potrebné si vymedziť dostatok času na jeho správnu prípravu. Keď pečiete Cheesecake, všetky ingediencie musia byť rovnakej izbovej teploty. Pokiaľ sú ingediencie studené alebo nie sú rovnakej teploty, nepriemešajú sa správne. Všetky ingediencie by mali byť vybraté z chladničky minimálne dve hodiny pred samotnou prípravou.

Používajte mixér

Ingediencie nemiešajte ručne. Najlepšie je použiť klasický mixér, ktorý ingediencie perfektne premieša, ako druhú alternatívu by som odporúčala ručný mixér.

Nepreháňajte to s vajíčkami

Vajíčko dáva Cheesecaku extra jemnosť a krémovú štruktúru, no príliš veľa vajíčok spôsobí, že Cheesecake nebude na povrchu hladký. Ja do receptu pridávam dve veľké vajíčka.

Odolajte príliš dlhému pečeniu

Keď koláč dopečiete, tak stred Cheesecaku by mal byť tak trocha želatínový. Keď sa po vybratí bude chladiť, tak sa ešte dopečie a po uskladnení v chladničke stuhne. Ak ho necháte v rúre príliš dlho, tak sa prepečie a popraská. Ďalšia vizuálna pomôcka je farba. Keď je Cheesecake hotový, je svetlý, ak je tmavý, je prepčený. Perfektne upečený Cheesecake je je hladký a krémový. Ak sa mrví a je vysušený, tak je prepčený.

Majte trpezlivosť

Ak plánujete Cheesecake pre návštevu, pripravte ho deň vopred. Po dopečení musí totižto kompletne vychladnúť a potom musí byť minimálne dve hodiny vychladený v chladničke.

Správne krájanie

Aby vaše nakrájané kúsky vyzerali profesionálne, namočte nôždo teplej vody, dosucha ho utrite a zopakujte to po každom odkrojenom kúsku.

Ingediencie

Na korpus:

Dve balenia keksíkov Marína

1 polivková lyžica cukru

štipka soli

115 g masla (roztopeného a mierne vychladneného)

Náplň:

550 g smotanového syru (akýkoľvek smotanový syr, ja preferujem Philadelphiu, ale môže byť aj Lučina, nesmie však byť nízkotučný)

150 g kryštálového cukru

štipka soli

vanilkový struk (odporúčam Vanilku Bourbon, ktorú predávajú v Tescu, no môže byť nahradená aj trochou vanilkovej arómy alebo vanilkovým cukrom)

150 g kyslej smotany

štipku strúhanej citrónovej kôry

2 väčšie vajíčka

Postup

Predhejte rúru na 175 stupňov Celzia. Rozmrtve sušienky, najlepšie v mixéri, kým sa nerozpadnú na omrvinky. Pridajte cukor a soľ, premiešajte. Pridajte maslo, ktoré bolo roztopené a mierne vychladené, premiešajte so sušienkami, mali by sformovať hmotu, ktorá pripomína mokrý piesok. Hmotu vyklopte formy, začnite ju zatlačovať pomocou pohára, vrátane okrajov, omrvinky môžu byť až do výšky 6 cm po okrajoch formy. Vložte pekáč do rúry a pečte kým hmota na okrajoch mierne nezhnedne, približne 12-15 minút. Vyberte z rúry a nechajte vychladiť.

Znížte teplotu pečenia na 160 stupňov. Nezabudnite, všetky ingediencie by mali byť izbovej teploty. V mixéri zmiešajte smotanový syr, cukor a soľ. Občasne očistite okraje nádoby, aby sa všetko pekne premišalo. Pridajte vnútro z vanilkového struku (sú to tie drobné semiačka vo vnútri struku, prípadne trocha vanilkovej arómy). Pridajte kyslú smotanu, citrónovú kôru, poriadne premiešajte. Nakoniec pridajte vajíčka a premiešajte, aby sa poriadne spojili so zbytkom náplne. Vložte do vychladeného korpusu. Pečie sa 35-40 minút, stredok má byť mierne želatínový, keď ho vyberiete.

Poznámka

Odporúčam ho piecť vo vodnom kúpeli, ja používam iba obyčajnú nerezovú formu, ktorá sa neotvára a Cheesecake krájam priamo vo forme, prvý kúsok síce nevyzerá dokonale, ale určite je lepší výsledok, ak ho pečiete vo vode. Ako som napísala v úvode, nemala som veľa šťastia s formou, ktorá sa otvárala, no ak máte otestované, že vám forma nezateká, tak by som použila takú, aby sa jednoduchšie vybral a krájal.

Takto má vyzerať dokonalý Cheesecake. Dobrú chuť!

CCF_OriginalCheesecake

Zdroj

 

 

 

Leave a Reply

