Predavačky vs. Agro Milk

Za posledných pár dní sa tu toho už čo-to popísalo, aj podiskutovalo, no ešte stále horúca téma.

Prvý okruh, ktorý by som chcela vo svojom blogu načrtnúť, je absolútne otrasné správanie firmy. Ak je pravdivé to, čo predavačky popisujú vo svojich výpovediach, je to nelegálne. Na polícii malo byť už dávno zaznamenané hromadné podanie, prípad prešetrený, obchod buď penalizovaný alebo odobratá licencia a zatvorenie prevádzky. Lenže sme na Slovensku, takže ostaneme len pri článkoch v novinách a blogoch. Len mi je ľúto, že tým úbožiačkam tento štát berie polovicu mzdy, ktorú som si istá, že by vedeli použiť zmysuplnejšie, a poskytuje im nulové služby (polícia, rôzne inšpekcie –  je ich dosť).

To, že v obchodoch sťahujú zamestnancom za to, čo bolo ukradnuté alebo manká na pokladni, hádam nie je novinka nikomu – dohoda o hmotnej zodpovednosti – keď tento termín počujem, otvára sa mi nožík vo vrecku. Ja by som nikdy žiadnemu zamestnávateľovi dohodu o hmotnej zodpovednosti nepodpísala. Za prvé, keď je niekto prijatý na pozíciu pokladníčky, táto osoba hádam nemôže byť zodpovedná za to, že si niekto čorkne čokoládu! Hádam táto predavačka nebola prijatá na pozíciu sekuriťáka?! Pokiaľ zamestnávateľ chce mať postarané o bezpečnosť svojho tovaru, nech si tam zaplatí ochranku. Keď na to nemá dosť peňazí, nech si kúpi kamerový systém, ale pokiaľ pracovník nič neukradol, v žiadnom prípade neexistuje, aby bol zodpovedný za všetok tovar, ktorý sa v obchode nachádza. A tovar po záruke? To im dávali zaplatiť za všetok tovar, čo bol po záruke?  Som si istá, že existuje aj nejaké komerčné poistenie, ktoré by si mal každý zodpovedný majiteľ spoločnosti platiť, pre prípady škody alebo straty zisku.

No a teraz niečo, čomu absolútne nerozumiem. Z akého dôvodu by chcel niekto pracovať, a pokračoval by v práci pokladníčky/predavačky v obchode v takýchto podmienkách? Veď niečo to už od začiatku nezneje v poriadku. Šéf mi povie, že mám naklusať do roboty v sobotu zadarmo? Hneď sa ho opýtam, či to myslí vážne, a ak áno, tak si hneď hľadám novú prácu. To mali tie predavačky Stockholmský syndróm?

Tieto ženy, ktoré pracujú, a budú pokračovať v práci pre takéhoto zamestnávateľa sú fakticky svojím vlastným problémom a nepriateľom. Čo si budeme klamať, byť predavačkou nie je nejaká terno pozícia. Jednoznačne to nie je kariérna pozícia a určite to nie je jedna z tých pozícií, pri ktorých si poviete, že na začiatku zatnete zuby, lebo sa vám to oplatí. Neoplatí, ani náhodou, pretože tam nie je priestor na kariérny rast. Viac šťastia môžete mať, ak si podáte žiadosť niekde inde – do Tesca, Lidlu, Kauflandu, CBA, Fresh, kde len chcete. Pokiaľ by tento zamestnávateľ mal verejnú reputáciu zlého zamestnávateľa, ktorý svojich zamestnacov zdiera a neplatí im za čas strávený v práci, som si istá, že by mali problém nájsť zamestnancov, čo by spôsobilo, že by sa snažili si udržať aktuálnych pracovníkov, alebo by museli zvýšiť mzdy, zaviesť lepšie benefity a začať sa správať k zamestnancom férovejšie. Čo sa však v skutočnosti deje je, že nikto o tom netuší, predavačky sa menia ako na bežiacom páse a zamestnávateľ nebude mať nikdy problém na túto pozíciu nájsť nových ľudí, aj keď len na krátku dobu, ešte stále sa im to oplatí.

Myslím, že ďalším dôvodom, prečo náš trh nefunguje správne, je aj správanie ľudí, technická vyspelosť, nejednotnosť. Hneď vysvetlím, čo mám pod týmto na mysli.

Všimla som si, že na Slovensku sa málokedy spomínajú konkrétne prevádzky. Keď čítate rôzne správy, spomínajú “v košickej prevádzke potravín”, alebo “jeden z obchodných reťazcov”. Ako keby sa každý bál napísať, že o koho sa jedná. A ja presne viem prečo. Pretože v mnohých prípadoch sa dotknutá spoločnosť okamžite začne oháňať súdnym sporom za ohováranie alebo poškodenie dobrého mena. Takéto súdne spory by mali byť okamžite zmietnuté zo stola, pretože sloboda slova je nadradená a pokiaľ mám pocit, že som niekde nedostala dostatočnú službu alebo nie som s niečím spokojná, mám absolútne právo svoj názor vyjadriť verejne.

Na Slovensku chýbajú stránky ako yelp.com alebo angieslist.com. Miesta, kde chodí veľké množtvo ľudí, hodnotia prevádzky a služby. Ak sa už aj k nejakej stránke tohto formátu dostanete, väčšinou je tam žalostne málo hodnotení. Slováci nerozumejú ,že ak sa nám niečo nepáči, máme právo sa proti tomu vyjadriť a ako konzument si máme v kapitalizme právo si vybrať. Mnohým je to jedno. Pozrite sa na súčasnú situáciu v USA. Target – obrovská sieť supermarketov – pred pár dňami oznámil, že vo všetkých ich prevádzkach, je ich 1 793, dovolia každému používať toalety a skúšobné kabínky podľa toho, s akým pohlavím sa stotožňujú. Teda vo všetkých prevádzkach je ok, ak sa muž stotožňuje s tým, že je žena a použije dámske toalety, kde majú mimochodom prístup aj deti. Tejto téme sa určite budem venovať v osobitnom blogu, no spomínam to preto, lebo zákazníci Targetu sa automaticky proti tomuto rozhodnutiu vzbúrili a za niekoľko dní mala petícia bojkotu vyše 800 000 signatárov, ktorí sa zaprisahali, že služby tohto obchodu už využívať nebudú, pretože sa nestotožňujú s ich ideológiou. A verte mi, Target to pocíti. Prečo sa na Slovensku nedejú takéto iniciatávy? Prečo si ľudia nedokážu uvedomiť, akú obrovskú silu majú ich rozhodnutia? Ak by sa 80% zákazníkov tejto konkrétnej prevádzky alebo tohto reťazca rozhodlo, že tam nebude nakupovať, buď by majitelia svoje konanie prehodnotili, alebo by boli nútení svoje prevádzky zatvoriť. Ak sa preukáže, že svedectvá predavačiek sú pravdivé, Agro Milk už eurá odo mňa nedostane.

#BoycottAgroMilk

 

Leave a Reply

